Rode ajaveeb | Blog

„Rode Altarpiece in Close-up“ is a large-scale project which will last several years and is focused on the conservation and technical research of the Late Middle Ages retable of the high altar in St. Nicholas’ Church. The retable is one of the grandest and best preserved northern German altar retables from the Late Middle Ages. Rode Blog keeps an eye on the daily work surrounding the scientific projects and conservation of the retable. Rode blog is updated by our conservators and investigation team members. Blog posts are in Estonian, but under every post there is a short summary English so that our international followers can also read about our work and findings.

RODE-blogi viimane sissekanne: projekti lõpetamine

final-pidu
Kõik suured asjad saavad kord otsa, ometigi ei saa ükski asi kunagi päris valmis! Kõik jätkub, kuniks leidub pühendunud inimesi. Sellisena saame iseloomustada kolm aastat väldanud Eesti Kunstimuuseumile rahvusvahelist tuntust ja tunnustust toonud uurimis- ja konserveerimisprojekti „Rode altar lähivaates“. Projekt lõppes, teose konserveerimine aga jätkub ja seda enam mitte Nigulistes kohapeal, vaid Kumus.

Talvisel nigulapäeval võtsime kokku kolm aastat väldanud tööd. Tehtu ning saavutatu on koondatud samanimelisse projektiraamatusse, mille esitlus toimus sadade kunstihuviliste osavõtul ning päädis projekti liikmetele korraldatud ühise tänuüritusega. Aastate eest ei osanud keegi meist uskuda, et sellest kujuneb Eesti Kunstimuuseumi üks seni suuremahulisim Eesti ja rahvusvahelist väga erinevate valdkondade teadlaskonda kaasav ettevõtmine.

Aitäh kõikidele projektis osalejatele: endistele ja praegustele kolleegidele, partneritele ja toetajatele, midagi märgilist ja erakordset on tehtud!

 

Tarmo Saaret,
Niguliste muuseumi direktor

 

 

Projekti lõpetamise videodokumentatsioon:

Mis sai Rode väliplagust?:

ILMUS PROJEKTI KOKKU VÕTTEV RAAMAT "RODE ALTAR LÄHIVAATES"

rodealtarlahivaates-esikaas-455x600
Nigulapäeval, 7.detsembril esitletud raamat „Rode altar lähivaates“ koondab ja esitab uurimis- ja konserveerimisprojekti „Rode altar lähivaates“ 2013–2016 tulemusi ja hetkeseisu. Uurimisprojekti osaliste kirjutatud artiklid esitlevad nüüdisaegsete loodusteaduslike ning pilditehnoloogiliste uuringute metoodikat, kasutamist ja tulemusi ühe hiliskeskaegse kunstiteose uurimisel. Rikkalikult illustreeritud ja ajaloolisi fotosid koondavast raamatust leiab ka Lübecki meistri Hermen Rode loomingut tutvustava ülevaate ja põhjaliku käsitluse Rode kappaltari restaureerimise ajaloost.

Raamatu koostasid Hilkka Hiiop ja Merike Kurisoo.
Artiklite autorid on Tarmo Saaret, Hilkka Hiiop, Merike Kurisoo, Hembo Pagi, Signe Vahur, Riin Rebane, Alar Läänelaid, Aoife Daly, Kristiina Sohar, Hedi Kard, Grete Nilp, Kaisa-Piia Pedajas, Andres Uueni
Raamatu kujundas Villu Plink

 

 

Siit saab vaadata videolõiku raamatust:

Püha hõimkonna altari Emerentia ettekuulutuse stseeniga tiiva koopia-rekonstruktsiooni projekt Nigulistes

Oma projektist Nigulistes kirjutab Olesja Katšanovskaja, Peterburi Kunstiakadeemia konserveerimiseriala tudeng

Originaalmaali kopeerimine-rekonstrueerimine ei ole minu jaoks mitte ainult õppekava praktilise ülesande osa, vaid ka isiklik väljakutse mulle kui kunstnikule ja uurijale. Koopia-rekonstruktsioon on uurimusliku ja praktilise töö sümbioos,  ajaloolise  kunstiobjekti rekonstrueerimine toimub kõikide olemasolevate usaldusväärsete allikate põhjal.

Niguliste Püha hõimkonna altari valik ei ole juhuslik. Altar on väga haruldase ikonograafiaga. Sarnast lugu käsitlevaid maale on Euroopas vaid kolm, üks neist asub Niguliste muuseumis.

Peterburi Kunstiakadeemia konserveerimiseriala tudeng Olesja Katšanovskaja maalimas Püha hõimkonna altari tiiva koopia-rekonstruktsiooni

Tänu altari ühe uurija, kunstiteadlase Helena Ristheina inspireerivatele lugudele altaritiiva maalingutest, kuulsin esimest korda Jeesus Kristuse vanavanaema Emerentia loost, kes on viimane Jeesuse ema tuntud suguvõsast. Emerentia sai  unes Jumala ettekuulutuse, et temast  sünnib Jumalaema. Emerentia ettekuulutust on kujutatud väga ilusalt ja sümboolselt: Emerentia kõhust kasvavat taime kroonib Jeesuslaps, Salvator Mundi ja lillepung sümboliseerib tütre Anna sündi (Jeesuse vanaema).

Fotode võrdluses on hästi näha  originaalmaali kadude ulatus ja rekonstruktsiooni osakaal koopial

Alates altari sünniajast 16. sajandi alguses on teos erinevatel ajaperioodidel  teinud läbi palju muutusi – seda on täiendatud ja see on ka palju kannatanud. Aeg ei halastanud maali värvikihile, milles on ligi 40% ulatuses kadusid, sealjuures ka pildi olulistes detailides nagu Emerentia nägu ja Jeesuslapse kuju.

Milline oli Emerentia nägu?

Näo rekonstrueerimises aitavad mind altari kohta tehtud erinevate  kunstiteadlaste ja restauraatorite uurimistööd, Belgia digitaalne arhiiv, kus on altari sünnikoht ja oma enda deduktiivsed ja kunstilised otsingud.

Selle projekti teostamiseks uurisin 15-16. sajandi Flaami maalitehnikaid, eraldi uurisin sama ajastu kunstiteostel kujutatud detaile, näiteks silmi, käsi, taimi ja Jeesuslast. Maali algse joonise tuvastamiseks teostasin digitaalse retušeerimise. Seejärel segasin originaalteosele vastavad värvid. Maalimistehnika proovimiseks teostatakse maaling esimeses etapis kartongi peale ja alles teises etapis tehakse koopia originaalsuurusele vastava ja ajaloolisel eeskujul krunditud puittahvlile.

Praegu töötan Nigulistes just esimese maalinguetapiga, suvel jätkan tööd. Kõigil huvilistel on võimalik vaadata muuseumis kohapeal, kuidas see töö valmib.

Piparkoogialtar

EKA konserveerimisosakonna magistrand Anu Soojärv tegi 2015 aasta piparkooginäitusele Rode altari piparkoogiversiooni!

 

Piparkoogid

Anu Soojärv, Piparkoogialtar. Kujud enne värvimist

 

piprakoogialtar

Anu Soojärv, Piparkoogialtar

RODE ületas ETV nädala uudistekünnise

ETV Kutuuriuudiste toimetaja Reet Weidebaum ja reporter Olev Kenk käisid Lübeckis ja tegid reportaaži Rode-tiimi koostatud ekspositsioonist näitusel “Lübeck 1500″. Eelmisel nädalal oli see eetris nii nädala sees AK-s kui pühapäevases AK nädala kokkuvõttes:

 

20.12.2015     Teadusveeb avab Hermen Rode kahe tippteose nii reaalselt kui virtuaalselt

 

1

 

15.12.2015    Veebirakenduse abil saab tutvuda Hermen Rode kappaltaritega

Kuldsed kujud ja moodne tehnoloogia

Eile kohtusid Rode altari kuldsed skulptuurid kaasaegse fototehnikaga. James Miles (Southamptoni Ülikool), Hembo Pagi ja Andres Uueni (Archaeovision R&D) pildistasid Nikolause, Eliisabeti, Barbara, Birgitta ja Ristija Johannese kujud eri nurkade alt üles 16 fotoaparaadiga, et teha neist 3D mudelid.

 

3D

Hembo Pagi, James Miles, Andres Uueni ja 16 fotoaparaati Nikolause ja Barbara ümber

Nigulapäev ja selle järelkaja

6.detsembril oli Rode altar taas linnarahvale avatud kõige pidulikumas vaates! Päeva jooksul külastasid Nigulistet suured rahvahulgad, lisaks kullasäras altari imetlemisele sai kuulata nii orelimuusikat kui ettekandeid.

 

Kuna oli pühapäev, siis kooliklassidel ei õnnestunud avatud altarit õigel päeval näha. Sellepärast korraldasime Prantsuse Lütseumi 3A klassi jaoks “Nigulapäeva eri” 7. detsembril. Õpetaja Kõlli ja tema särasilmsed õpilased said lisaks Surmatantsule, orelirõdule ja kella löömisele vaadata altari sisse peidetud saladusi: maalikihi alla varjatud alusjoonistust, skulptuuride taha peidetud pühakute sümboleid ja restauraatorite töötuba.

 

LütseumNigulapäeval

Prantsuse Lütseumi 3A klassi Nigulapäeva eriprogramm: õpilased said uurida skulptuuride taha peidetud pühakute sümboleid ja restauraatorite töötoas avanevaid saladusi.

 

Lüübekis konverentsil/At conference in Lübeck

29-31. oktoobril toimus Lüübekis näituse „Lübeck 1500“ raames konverents „Interdisziplinäre Tagung zur gleichnamigen Austellung im Museumsquartier St. Annen“, mis keskendus Lüübeki tähtsusele 15. sajandi kunstikeskusena ning selleaegse kunstiloome eeskujuna ja mõjutajana erinevates Hansaliidu linnades.  Tegemist oli peamiselt kunstiajaloo konverentsiga, mistõttu keskenduti ka enam stiilikriitilisele kunstiajaloo käsitlusele. Üheks meeldejäävamaks ja huvitavamaks ettekandeks, eriti arvestades meie enda Rode projekti oli kindlasti Noëlle Streetoni esitlus Norras käimasolevast projektist, mille eesmärgiks on oletatavalt Lüübeki päritolu polükroomsete skulptuuride ja maalide uurimine ja vajadusel ümberhindamine erinevate tehnilise kunstiajaloo uurimismeetodite abil. Lõppeesmärgiks on seatud välja selgitada, mis töökoja või meistri poolt kõnealused kunstiteosed loodud on ja kas üldse Lüübekiga? Äärmiselt põnev ja intrigeeriv oli ka Herman Bengtssoni ettekanne Stockholmi Püha Jüri skulptuurist ja seni lahendamata mõistatusest, mis on seotud selle loomise ja meistritega. Väga uhke tunne oli ka ise esindatud olla Niguliste muuseumi Hermen Rode altariretaabli uurimis- ja konserveerimisprojektiga kõikide tunnustatud ajaloouurijate kõrval!

 

Hembo Pagi, Rode projekti pildindustehnoloogia ekspert, imetlemas oma kätetööd näitusel “Lübeck 1500″ St Annen muuseumis.

 

The conference „Interdisziplinäre Tagung zur gleichnamigen Austellung im Museumsquartier St. Annen“ took place in Lübeck from 29th until 31th of October being a part of “Lübeck 1500” exhibition project. Conference focused on Lübeck’s importance as an art center and it’s influence on Hanseatic towns in 15th century. Because it was mainly a conference about art history, the prime interest was in style critical analysis of artworks.

One of the most memorable and interesting presentations was by Noëlle Streeton who was discussing an ongoing project in Norway, which purpose is to investigate different polychrome sculptures and paintings (probably originating from Lübeck) with different methods of technical art history. Final goal is to find out who were the workshops/masters behind those works and do they really have a connection with Lübeck?

Also very intriguing was a presentation by Herman Bengtsson, who talked about Stockholm’s Saint Geroge’s sculpture and the mystery surrounding it’s authors.

We were also really proud to be represented next to the acknowledged researchers with Niguliste museum’s project “Rode Altarpiece in Close-Up”

“Rode altar lähivaates” projektist tegid ettekande Tarmo Saaret, Hilkka Hiiop ja Merike Kurisoo, pildil Merike Kurisoo andmas ülevaadet Rode töökoja loomingust.

 

Eesti Teadusagentuur ja Eesti Haridus- ja Teadusministeerium tunnustas projekti “Rode altar lähivaates” Riiklikult Tunnustatud Teaduse Populariseerija tiitliga

19.novembril kuulutati Lauluväljaku klaassaalis välja selle aasta Teaduse Populariseerimise konkursi auhinnad. Ka Rode-projekt oli pärjatute hulgas, pälvides kategoorias „Tegevused/tegevuste sarjad teaduse ja tehnoloogia populariseerimisel“ II preemia. Lisaks oli meil ühtede väheste pärjatutena võimalus oma projekti esitleda auhindade üle andmisega seotud koostöökonverentsil „Mida üks ei või, seda üheksa võivad“ (http://www.etag.ee/teadpop/koostookonverents-2015/).

Projekti meeskond on erakordselt uhke, et oleme pigem reaal- ja sotsiaalteadustele suunatud üritusel silma jäänud! Ja kanname uhkusega tunnusmärki, mis auhinnaga kaasneb:

 

Print

Teaduse populariseerija tunnusmärk

 

TeadusePopulariseerimine_blog

Koostöökonverents ja tunnustusüritus Lauluväljaku klaassaalis

 

Projekti “Rode altar lähivaates” ekspositsioon rahvusvahelisel suurnäitusel “Lübeck 1500” / Project "Rode Altarpiece in Close-up" exposition in the international exhibition "Lübeck 1500"

Lübeckis avati 19.septembril 2015 mastaapne Hansa kunsti, kultuuri ja identiteediga tegelev rahvusvaheline näitus Lübeck 1500. Metropolis of Art in the Baltic Region.

Kuraatorite ettepanekul esindab Eestit ekspositsioon, mis tutvustab projekti “Rode altar lähivaates” raames loodud atraktiivseid ja innovaatilisi IT-lahendusi ning nende kaudu nii meil leiduvat Hansa kunsti kui selle uurimiseks rakendatud teadusmeetodeid.

 

International exhibition “Lübeck 1500. Metropolis of Art in the Baltic Region” opened in Lübeck on 19th of September, 2015. Extensive exhibition focuses on Hanseatic art, culture and identity.

Proposed by the curators, Estonia is represented with the exposition which introduces different innovative and attractive IT-solutions, created for of the project “Rode Altarpiece in Close-Up”  in order to introduce Estonian Hanseatic art and different scientific methods used to study them.

 

Näituse "Lübeck 1500" avamine. Hansakunsti uurijad Kerstin Peterman, Anja Rasche ja Mirjam Hoffmann uudistamas multimeedia ekspositsiooni / Opening of the exhibition "Lübeck 1500". Art historians Kerstin Peterman, Anja Rasche and Mirjam Hoffmann making acquaintance with the multimedia exposition

Näituse “Lübeck 1500″ avamine. Hansakunsti uurijad Kerstin Peterman, Anja Rasche ja Mirjam Hoffmann uudistamas multimeedia ekspositsiooni / Opening of the exhibition “Lübeck 1500″. Art historians Kerstin Peterman, Anja Rasche and Mirjam Hoffmann making acquaintance with the multimedia exposition

 

Kahe Hermen Rode altari – Niguliste peaaltari ja Lübecki Luuka-altari põhjal on loodud multimeedia lahendus, mis vahendab kummagi altari ikonograafiat ning tehniliste uuringute tulemusi.

St Annen Museumis toimuval näitusel on loodud eraldi Rode-ruum, kus saavad kokku füüsiline Luuka-altar ja virtuaalne Niguliste altar. Külastajal on võimalik puuteekraanilt juhtida seinasuurust projektsiooni, millel saab avada kummagi altari tiibu, suurendada detaile ning lugeda nende kohta ikonograafilist infot. Samuti on võimalik vaadata kummagi altari infrapuna ülesvõtteid ning jälgida paralleelselt kunstniku omakäelist alusjoonistust ning maalikihti. Kõrgresolutsioonilised fotod avavad kunstiteoste neid peendetaile, mida muuseumiruumis olev füüsiline teos ei võimalda.

 

Based on two altarpieces created by Hermen Rode’s workshop – high altar of St Nicholas church and Lübeck’s St Luke’s altarpiece – multimedia program was created, which mediates both artwork’s iconography and results of technical research.

In St Annen Museum a special Rode-room has been created, where two artworks meet – St Luke’s altarpiece in it’s physical form compared to virtual St Nicholas altarpiece. Visitors have a chance to control wall-sized projection from the touchscreen, where the wings of both altarpiece’s can be opened, also they can enlarge details and read iconographical information about them. Also the infrared photos are shown, which give an opportunity to follow parallelly artist’s handmade underdrawing and paint layer. High resolution photos give the chance to see the tiniest details, which on the actual art piece won’t be visible.

 

Vt siit videdokumentatsiooni ekspositsiooni installeerimisest ja avamisest:

Here is the video documentation about the installation and opening of the exposition:

 

Ekspositsiooni tiim / Exposition team:

Concept: Hilkka Hiiop
Text: Merike Kurisoo, Jan Richter, Hilkka Hiiop
The text is based on research by Anu Mänd and Anja Rasche.
Designer: Marti Laurimaa, Villu Plink
Programming: Wiseman Interactive (Henri Kokk), Archaeovision (Hembo Pagi, Andres Uueni), IIPImage
Photos: Hembo Pagi, Andres Uueni, Stanislav Stepashko, Villu Plink, Marko Leppik 
Translation: Marju Kubre, Mati Sirkel, Helen Kurss, OÜ Päevakera
Estonian editor: Kaidi Vahar
English editor: Richard Adang
Data entry: Kaisa-Piia Pedajas

 

Multimeediaprogramm valmis Kultuuriministeeriumi toetusel!

Multimedia programme was created with the support of Estonian Ministry of Culture!

 

On tõepoolest erakordne au osaleda sellise suurusjärgu näitusel sedavõrd olulise ekspositsiooni osaga, mille kaudu on võimalik tutvustada nii Eestis leiduvat kunstipärandit kui ka meie teaduse ja infotehnoloogia võimalusi ja rakendusi.

It is really big honor to be part of exhibition of that magnitude with that kind of important part in the exposition, through which it’s possible to introduce Estonian art heritage and possibilities of our science and infotechnology.

 

Näituse kohta saab rophkem infot St Annen Museumi kodulehelt:
http://museumsquartier-st-annen.de/de/1271/die-ausstellung.html

Näitus jääb avatuks 10.jaanuarini 2016. Soovitame kõigil, kel võimalik, seal ära käia!

 

More information about the exhibition:

http://museumsquartier-st-annen.de/de/1271/die-ausstellung.html

Exhibition stays opened until 10th of January 2016. We recommend everybody who has a chance to go and have a look!