Rode ja kaasaegne kunst

Eesti Kunstiakadeemia Vabade kunstide teaduskonna maalieriala 3.kursuse 2015.aasta kevadsemester oli pühendatud  Niguliste kirikule ja seal leiduvatele kunstiteostele, eelkõige Rode altarile.
Kunstimuuseumi filiaal sai maaliüliõpilaste tähelepanu osaliseks kahel põhjusel: esiteks tema ajutiselt soodne asukoht – asub ju EKA maalikunsti õppehoone praegu veel viimaseid aegu Toompeal, sealt on Niguliste vaid väikese trepistlaskumise kaugusel; teiseks ajendiks on parasjagu kirikmuuseumis toimuv uurimis- ja konserveerimisprojekt, mis keskendub Niguliste peaaltari restaureerimisele. Kappaltar on üks paremini säilinud hiliskeskaegseid Põhja-Saksa altareid kogu Euroopas ja laiemas plaanis ka üks oluliseim Eesti territooriumil asuv kunstiobjekt. Kolmanda kursuse maalitudengite tööd ongi osaliselt seotud nn.Rode altariga, kuid inspiratsiooniallikaks võib lugeda ka kogu seal leiduvat sakraalkunsti ning hoone atmosfääri ja ajalugu. Kõigi taieste avalik esitlus toimus Nigulistes 11.mail.
Maalikursusel osalesid Marta Vaarik, Veronika Kübar, Robin Nõgisto, Liisa Jugapuu, Maarja Krass, Kitti Balazs, Rita Afonso, Grethel Lee, Selma Rissanen
Juhendaja Erki Kasemets

Untitled-3

 

Siit veebilehelt näeb Nigulistesse installeeritud tööde dokumentatsioone:

 

MAARJA KRASS
Bernt Notke maalist „Surmatants“
inspireeritud fotolavastus:

Idee/stilistika/kleit/kiilakamask/modell: Maarja Krass
Fotograaf: Siiri Kumari
Grimm: Sandra Jõgeva
Madude omanik: Diana Tiidema
Filmis: Kilian Hubertus Ochs

Untitled-1

Taaslavastatud „Surmatants“ tegeleb surma temaatikaga laiemalt. Õhustik on rahulik, intiimne, mänguline, kompav. Kägistajamadu oma salapärase, kuid ka salakavala olemuse ning peidetud rammuga on ühtaegu lummav graatsia kui surmav jõud. Mao kohalolu teeb ettevaatlikuks, kuid hirm tuleb peita, hirmu taha ei saa varjuda. Tuleb tajuda mao maagiat ning nautida tema väge täis lihaselise keha sujuvat vaikivat liikumist. Piiripealne ärevus, adrenaliin, võimutunne. Kui madu otsustab inimesega leppida, saab tema abil võimu kindlustada. Madu aga ei vaja inimest, ei vaja kaaslast, madu ei karda üksinda olla, maol ei ole inimest tegelikult tarvis. Maole on teine keha vaid lisa soojusallikas. … Kuivõrd mao hetkelist poolehoidu usaldadada…

Maalist „Surmatants“ on võetud aluseks keisrinna fragment ning taaslavastatud samal teemal uue kujundliku lähenemisega stseen.

Untitled-2

Õmblesin keskaja mõjutustega kostüümi kasutades tumepunase variatsioonidega sametkangast ning kuldse/pronksikarva ornamentikaga detaile.

Kiilakamaski valmistasin vedelast lateksist – lateksit meigikäsnaga kiht kihina plastikust mannekeeni pea vormile kandes. Kiilaspead soovisin fotodel näidata vihjelisena, pigem kui aksessuaari, alastuse sümbolit, narmendavad servad tekitamaks allusiooni vahetuvale kestale justnagu see ka madudel endil bioloogilise eripärana toimub; lisaks kujundlik pool näilisusele ning kestendumisele kui haavatavusele.

Organiseerisin pildistamisele maod: fotodel oli 5 madu – 2 kuning püütonit, 2 roninastikut, 1 mehhiko must kuningmadu.

Pildistamine sai täies ulatuses üles filmitud, dokumenteerides nii valgusvihus toimuvat kui kaadritagust tegevust.

Niguliste kirkus sai eksponeeritud originaal „Surmatantsu“ teose kõrval kogu lavastusliku ettevõtmise komplekti tervikuna – kaks teemat parimana edasi andvat fotot väljaprindina lõuendile, fotol seljas olnud kleit mannekeenil, selle kõrval postamendil fotodel peas olnud lateks kiilakamask ning viimase tegemiseks kasutatud töövahendid. Kõrval ekraanil jooksis video photoshoodist.

 

MARTA VAARIK 

2        Untitled-1

MA OLEN JUMAL

2015
INSTALLATSIOON + VIDEO

NIGULISTE KIRIK

JUHENDAJA ERKI KASEMETS

RIIK, USK, KAPITALISM – KÕIK PÜÜAVAD INIMESGA MANIPULEERIDA NING PALJUD ONGI VÕIMELISED OMA AATELISTE VAADETEGA TEISE INIMESE ENDA ÜLEMVÕIMU KUMMARDAMA PANNA. AGA SEE KÕIK ON KELLEGI VÄLJA MÕELDUD MAAILM. TUNDUB TURVALINE KELLEGI TEISE RADADEL SAMMUDA, KUID TEGELIKULT ON SEE EKSITAV MITTE VABASTAV. PEAB ENNAST USALDAMA SEST MINA OLENGI JUMAL!

 

GRETHEL LEE

1) Kuldne objekt. Kallim kui kuld. Maalisime seda, mis meile kõige kallim ja olulise. Eesmärk oli kätte saada see “kullaefekt”.

2) Fresko. Nõuab kannatlikkust ja rahulikult tegemist. Meeldis, sest selle puhul tuleb aeg kohe eriti maha võtta.

3) Kasutasin freskos kasutatud motiivi veel teist korda ka – üks ühe tehnikaga, teine teisega. Millised erinevused tulevad sisse sama objekti maalimisel, kui see on tehtud teise tehnikaga.

4) Pikselmaal – igaüks sai 3 40 korda 40 cm ruudud, kuhu tuli maalida antud ruudud – kõik segada sama tooni. Selline tore tehniline ülesanne, mille tulemust me ka ise ei teadnud kuni kõik pildid kokku said.

Untitled-5

 

 

Tudengite ühislooming oli nn MAALITUD PIKSELPILT, mille kontseptsiooni sõnastas kursuse juhendaja Erki Kasemets nii:

“Rode altar oli keskajal toimiv teabevahend, mille abil õlivärviga maalitud kujutiste abil vahendati ka kirjaoskamatutele piiblisündmusi. Tänapäeval toimib visuaalne suhtlus ja jäädvustamine järjest enam digitaalselt.
Ka Niguliste kirikus parasjagu käimasolev altari uurimis- ja restaureerimisprotsess toetub suuresti just uusimale digitehnoloogiale.

Värvipigmendi asemel on kaasaegse pildi peeneimaks moodustajaks piksel.
Mõneti on piksel kui modernismijärgse maalipraktika uus “must ruut”, värvi ja vaimsuse kontsentreeritud sisaldaja.

Eesti Kunstiakadeemia III kursuse maalieriala tudengitele oli ülesandeks suhestuda pikselitega vaid maalikunsti vahenditega. Iga õpilane sai paar kavandifragmenti prinditud pikselitega Rode altari ühest detailist. Maalimisel sai süveneda igasse pikselisse eraldi. Lisaks värviõpetuslikule ja tehnilisele küljele oli võimalus ligi pääseda ka teistele “nähtamatutele” tasanditele.”

Pikselpilt jääb mõneks ajaks ka Nigulistesse, nii et kõigil on seda võimalik vaatama tulla!

PRINT A3_LOW

Pikselpildiks valiti üks detail Rode altari alumiselt vasakpoolselt pildiväljalt (tähistatud sinise kastiga)

PRINT_A3_200läikiv

Altari detaili suurendus (vasakpoolne foto) ning sama detail pikslitena (parempoolne foto), millest iga tudeng sai maalimiseks 6 x 6 piksliga tüki

piksel2 003

Valmis pikselpilt koosneb 5 x 5 alusraamil lõuendist, millele on üle kantud vastav arv täpses tonaalsuses piksleid. Kokkupandud pildina joonistub välja kujund Rode altarilt