Põhikooli II–III astmele

Niguliste muuseumi unikaalne keskkond aitab mõista keskaegset ühiskonnakorraldust, tolleaegsete inimeste maailmapilti ja toetab keskajaga seotud teemade omandamist koolitundides ning selle ajastu mõistmist luues seoseid ajalooga. Muuseumitundides antakse elav sisu ja taust mitmetele kultuurilis-ajaloolistele nähtustele, mõistetele ja kohtadele ning tutvuda saab keskaegse kirikuarhitektuuriga.
Tundide kestus 60 minutit

Tutvuge ka meie keskajateemaliste eriprogrammidega!

Eriprogrammid:


Sobib alates 5. klassist.

Keskaegset kaubandust ja kirikuelu tutvustav tund sisaldab haridusprogrammi Eesti Ajaloomuuseumi Suurgildi hoones ja Niguliste muuseumis ning toitlustust Tallinna Raekoja all asuvas kõrtsis III Draakon.

Suurgildi hoones tutvuvad lapsed selle hoone pika ja põneva ajalooga ning keskaegse kaubandusega. Rollimängu ja rühmatöö abil õpitakse tundma keskaegseid ameteid, kaupasid ja linnakeskkonda. Pärast lõunat osalevad lapsed Niguliste muuseumitunnis „Niguliste ABC“, kus uuritakse Bernt Notke „Surmatantsu“ ja kuulatakse Niguliste legende. Programmi lõpetab viktoriin, kus saab selgeks, kelle pilk on olnud Nigulistes ringi kõndides kõige teravam ja kõrv kõige tähelepanelikum.

Tunni pikkus: umbes 3,5 tundi (sh 2 muuseumikülastust ja lõuna)
Muuseumitunni hind: 12 eurot/õpilane

NB! Kaasas olevale õpetajale maksab pakett 3 eurot (toitlustus).

Tellimine: tellimus@ajaloomuuseum.ee

Lisainfo:
Anu Kohal
Muuseumipedagoog
anu.kohal@ajaloomuuseum.ee
Tel 696 8634



Kaheksa Tallinna vanalinna muuseumit ja keskust pakuvad ühise koostööprojekti „Puust ja punaseks“ koolipäev raames 4.–6. klasside õpilastele ühe meeleoluka päeva jooksul võimaluse saada teadmisi ajaloo, teatri, kunsti, muusika ja inimese tervise vallast või hoopis uurida lähemalt teatrit, loodust, kirjandust ja disaini.
Klassil tuleb valida sobiv kuupäev ja koolipäeva teema oma vanusegrupi valikute hulgast.
Projektis osalevad: Eesti Tervishoiu Muuseum, Eesti Ajaloomuuseum, Eesti Kunstimuuseumi Niguliste muuseum, Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum, Eesti Lastekirjanduse Keskus, Lennusadam (Eesti Meremuuseum), Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, NUKU muuseum.

Hind: 15 eurot õpilase kohta (sisaldab lõunasööki ja õppematerjale).
Toimumisaeg: kl. 9.30–14.30 (sh lõunaaeg)
Programmi kestus ühes muuseumis: 1 tund 20 minutit.

Puust ja punaseks koolipäevad muuseumis toimuvad:
6.–11. oktoober 2019 – 4. klassid
15.–18. oktoober 2019 – 5. klassid
4.–7. veebruar 2020 – 4. klassid
11.–14.veebruar 2020 – 5.  klassid

Venekeelne koolipäev muuseumides 5. klassile
30. ja 31. oktoober 2019

Registreerimine ja lisainfo: maria@tervishoiumuuseum.ee, tel 641 1730

Koolipäev “Vanalinna salaselts” 4. klassile

Programmi sisustavad Eesti Ajaloomuuseum, Eesti Kunstimuuseumi Niguliste muuseum ja Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum.
Õpilased kehastuvad salaseltsi liikmeteks ning asuvad lahendama Tallinna vanalinna kuulsa apteekri saladust. Koolipäev on inspireeritud 4. klassi õppekavas olevast mineviku ja esivanemate teemast.

Koolipäev “Pinocchio” 4. klassile
Programmi sisustavad Eesti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum ja NUKU muuseum.
Õpilased liiguvad mööda ajatelge, kus peatutakse teiste loomingu hindamiseks ja ise loomiseks 4. klassi õppekavas oleva Pinocchio teemast lähtuvalt.  Omal käel saab proovida kirjaniku, disaineri ja nukunäitleja ametit.

Koolipäev “Päev ajalehetoimetajana” 5. klassile
Programmi sisustavad Eesti Ajaloomuuseum, Eesti Lastekirjanduse Keskus ja Niguliste muuseum.
Õpilased tegutsevad ajalehe toimetusena ja ühistööna valmib klassi leht, milles luulelised päevauudised, intervjuu Püha Gertrudiga, pildikesed ajaloost ja palju muud. Koolipäev lõimib ajaloo ning keele ja kirjanduse õppeained.

Koolipäev “Ellujäämiseks vajalik” 5. klassile
Programmi sisustavad Eesti Tervishoiu Muuseum, NUKU muuseum  ja Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum.
Õpilased satuvad seiklema üksikule saarele, kus ellujäämine sõltub neljast põhielemendist. Koolipäev ühendab inimese- ja loodusõpetuse ning kirjanduse õppeained, toetades empaatiavõime ja sotsiaalsete oskuste arendamist.

UUS! Koolipäev “Asja mitu elu” 6. klassile
Programmi sisustavad Eesti Tervishoiu Muuseum, NUKU muuseum  ja Lennusadam (Eesti Meremuuseum).
Õpilasi kutsutakse avastama säästliku tarbimise maailma ning pakkuma julgeid lahendusi keskkonnakaitsel ja taaskasutusel. Koolipäev seob omavahel loovuse ning looduse- ja inimeseõpetuse õppeained.



Tere tulemast Niguliste koolitundidesse aastal 1518!

Koolipäev toimub Niguliste muuseumi ruumides. Kõik osalejad saavad selga sobivad kostüümid. Koolipäev algab piduliku protsessiooni ja koolidirektori manitsuskõnega.

Ajarännaku pileti maksumus on 14€/laps. Maksta saab kohapeal sularahas või garantiikirja alusel ülekandega.

Võimalikud ettevalmistused ajarännakuks „Keskaja kool 1518“

– Ilmselt on teil tänaseks juba selgeks õpitud keskaegset elu (käsitöölised, kaupmehed, elu linnas, kultuurielu) puudutavad teemad.
– Teema süvendamiseks võiks joonistada keskaegse linna (Tallinna) skeemi.
– Käia retkel või näiteks fotojahil keskaegses linnas.
– Õpilased võiksid lähtuvalt ajalooalastest teadmistest välja mõelda oma eluloo: mis mu nimi on, kes mu vanemad on, kus ma elan, millised on minu tulevikuväljavaated ja soovid, miks pean koolis käimist vajalikuks.
– Tore oleks need lood ka klassis läbi arutada: kas need on tõepärased ja klassikaaslased saavad oma keskaegsete kaaslastega tuttavaks.

Projektis osalevad: Eesti Kunstimuuseumi Niguliste muuseum, Ajaloomuuseum, Tallinna Linnamuuseum, Okupatsioonide muuseum.

Registreerida on võimalik alates 5. klassist.

Info ja registreerimine niguliste@ekm.ee

Kohtade arv on piiratud!


Muuseumitunnid uutel näitustel

Uus! Asjade võim – vaesusest luksusesse
Näitusel Asjade võim (19. oktoober 2018 – 12. august 2019)
Millest jutustavad meile juveelid, kroonid, kuldbrokaat ja riigiõun, verdüür, roosikrants ning raamatud Niguliste muuseumi hiliskeskaegsetel maalidel? Uus näitus „Asjade võim“ selgitab esemete tähtsust keskaja inimese elus ja surmas. Muuseumtunnis küsime, milliseid vihjeid annavad esemed keskaja inimestest, nende mõttemaailmast ja elust. Matteuse evangeeliumis kõneleb Jeesus: „Taas ma ütlen teile, et hõlpsam on kaamelil minna läbi nõelasilma, kui rikkal minna Jumala riiki.“ Tulge klassiga rännakule keskaja inimese maailma, et näha detailides peituvaid lugusid!
Märksõnad: kaupmehed, pühakud, kuld, hõbe, siid, samet, keraamika, rahakukkur, piltvaip, atribuut

Muuseumitunnid püsinäitusel

Niguliste ABC
Programmis antakse ülevaade Niguliste kiriku ehitusloost ja tähtsamatest kunstiteostest. Seega sobib programm eriti neile, kes varem muuseumi külastanud ei ole. Tunni alguses jagatakse noortele töölehed küsimustega, millele tuleb Niguliste ekspositsiooniga iseseisvalt tutvudes vastused leida.
Märksõnad: arhitektuur, ajalugu, ühiskonnaõpetus, Bernt Notke „Surmatants“, Hermen Rode altariretaabel, Hansaliit

Salakäikude avastamine
Niguliste kirikut on aja jooksul korduvalt ümber ehitatud. Paljusid keskajal olulisi käike muuseumis enam ei kasutata ning mitmel kabelil on praegusel ajal hoopis teine otstarve. Programmis avastatakse paiku, kuhu tavakülastaja üldjuhul ei pääse ning tutvutakse kirikuhoone arhitektuuri ja ajalooga. Programm lõpeb viktoriiniga.
Märksõnad: Niguliste tähtsamad kunstiteosed, arhitektuur, basiilika, altar, kabel

Orel – pillide kuningasOrel
„Orelit iseloomustavaid omadusi kirja pannes tuleb alustada sõnast „kõige“. Orel on kõige mõjukam, kõige suurem, kõige keerulisema ehitusega ja kõige hinnalisem muusikainstrument. Iga orel on unikaalne ja demonstreerib kõige ilmekamalt oma ehitamise aja esteetilisi ideaale, ta on läbinisti käsitöö – kaht identset pilli maailmas ei leidu,“ on öelnud tunnustatud organist ja helilooja Andres Uibo. Mänguline muuseumitund annab ainulaadse võimaluse tutvuda oreliga organisti juhatusel.
Märksõnad: klahvpillid, õhusamba liikumine, heliulatus, oreliviled, oreli registrid ehk vilede read, erinevad koolkonnad

Niguliste „Surmatants“: keskaegse inimese ja maailmapildi peegel
Koos juhendajaga vaadeldakse, keda ja mida on Bernt Notke kujutanud, milline oli keskaja ühiskonna seisuslik korraldus, kes on pildilt puudu ja miks. Miks oli surma teema keskaja inimesele tähtis ja keskaegses kirikus surmateemalised pildid laialt levinud? Tunni lõpus üritame ise luua tänapäeva surmatantsu versiooni. Memento mori!
Märksõnad: seisuslik ühiskonnakorraldus keskajal
, keskaegne surmakultuur, Bernt Notke „Surmatants“, katk, kollaažitehnikas rühmatöö

Kunstiuurijad
Alates 7. klassist
Tunni keskmes on Niguliste üks kroonijuveele – Rode kappaltar aastast 1481.
Kunstimuuseumi on põhjust külastada ka keemia- ja füüsikatunni raames! Humanitaar- ja reaalaineid lõimiv haridusprogramm on heaks sissejuhatuseks loodusainete tundidesse põhikooli III astmes ja gümnaasiumis.
Tunnis tutvutakse 1481. aastast pärit Rode kappaltariga loodusteadustes kasutatavaid uurimismeetodeid rakendades ning räägitakse nendest keemilistest ja füüsikalistest meetoditest, mida kunsti uurimisel kasutatakse. Õpilased saavad tunnist kaasa põneva keemiaalase töölehe, mille abil õpetaja saab muuseumis tehtut keemiatunnis edasi käsitleda (lisaks ka juhis ning lahendused õpetajale).
Märksõnad: humanitaar- ja reaalteaduste lõimimine, kunsti uurimise meetodid, dendrokronoloogia, infrapunakiirgus, ultraviolettvalgus, röntgen.
Tundi tutvustav video
Projekti tutvustavad videod

Jõuluteemalised muuseumitunnid


Püha Nikolause legendid

Muuseumitunni eesmärk on tutvustada püha Nikolause legende ja uurida välja, kuidas on see pühak seotud jõuluvanaga ning millised on püha Nikolause ja jõuluvana sarnasused ja erinevused. Näiteks on Niguliste muuseumis asuval Rode altaril näha tuntud legend, kuidas püha Nikolaus annetab kolmele vaesele tütarlapsele kullakotikesed. Äkki sai just sealt alguse jõulude ajal kinkide tegemise komme?

Inglid Niguliste kunstiteostel
Muuseumitunnis räägitakse inglitest. Kes on ingel ja millisena me tänapäeval ingleid ette kujutame? Koos tunnijuhiga vaadeldakse, kuidas on ingleid kujutatud vanemas kunstis ja milliseid tähendusi eri kujutusviisid kandsid. Lõpetuseks joonistatakse oma kaitseingel või jõulukaart.