Seminar „Raamatu lood. Hariduse valgus II“
Näitust „Eesti raamat 500. Reliikviad“ saadab seminarisari „Raamatu lood“. Lühiseminaridel avavad tuntud ajaloolased, keele-, kultuuri- ja kirjandusteadlased meie raamatuloo olulisi teemasid. Näituse kolmanda perioodiga „Hariduse valgus“ seonduval lisaseminaril kõnelevad ajaloolane Triin Kröönström ning germanist ja eesti filoloog Ave Mattheus.
Triin Kröönströmi ettekanne keskendub igapäevasele hariduselule 18. sajandi lõpus ja 19. sajandi alguses, eelkõige Püha Vaimu köster-kooliõpetajale Jakob Niemannile ja Püha Vaimu koolile. Ettekanne „Proovime ette kujutada! Eesti lapsed Jakob Niemanni koolis (1778–1830) lugema ja kirjutama õppimas“ käsitleb seda, mida kujutas endast argipäev koolis: kuidas klassituba välja nägi, mis õppevahendeid kasutati, milline oli lugemisvara ja kuidas õpiti. 52-aastase õpetamiskarjääriga Niemanni toel said alghariduse sajad eesti lapsed ning sellega andis õpetaja tugeva panuse eestlaste varasesse hariduslukku ja edasisse eesti ühiskonna kujunemisesse.
Ave Mattheus räägib oma ettekandes 18. sajandi lõpu ja 19. sajandi alguse praktilisest rahvavalgustusest tarbe- ja ilukirjanduses. Tarbekirjandus – kokaraamatud, tervisenõuanded, aiapidamise nipid ja kombeõpetus – on jätkuvalt kõige populaarsem lugemisvara ja tänasel päevalgi müügiedetabelite tipus. Millist tarbenõu jagati aga valgustusajal? Ettekandes tuleb eelkõige juttu praktilise suunitlusega kirjandusest, mis oli valdavalt tõlkelist päritolu ja jõudis talurahvani kohaliku saksa pastori vahendusel. See järgis saksa rahvavalgustuse programmi ja kujutamisvõtteid, muu hulgas ka tuntud prodessere et delectare (ole kasulik ja paku naudingut) põhimõtet, kuid lisas neile ka lokaalkoloriiti.
Sari „Raamatu lood“ toimub koostöös Eesti Kirjanduse Seltsiga ja Eesti Kultuurkapitali toetusel. Osalemine tasuta, palume eelnevalt registreeruda.
Kestus u 2,5 h.
Näitusel „Eesti raamat 500. Reliikviad“ esitletakse eesti raamatuloo kõige haruldasemaid reliikviaid ning antakse ülevaade kirjakeele ja trükiste arengust 16.‒19. sajandini. Näitusel võetakse kokku eesti raamatukultuuri ja kirjasõna ajalugu selle algusest kuni rahvusliku ärkamisajani ehk kujundlikult ‒ Kullamaa käsikirjast „Kalevipojani“, lauluraamatust laulupeoni, aabitsast akadeemiani. Kuraatorid: Aivar Põldvee (Tallinna Ülikool), Lea Kõiv (Tallinna Linnaarhiiv), Tiiu Reimo (Eesti Raamatukoguhoidjate Ühingu vanaraamatu toimkond).
FacebookSeotud sündmused
Eesti raamat 500. Reliikviad 25.04.2025 – 26.10.2025

2025. aastal tähistatakse Eestis ja Lätis emakeelse raamatu 500 aasta juubelit. Näitus toob vaatajate ette meie kirjasõna ajaloo reliikviad algusaegadest kuni rahvusliku ärkamiseni.
Seminar „Raamatu lood. Hariduse valgus I“ 13.09.2025 | 13.00

‘Seminarisarja „Raamatu lood“ kolmanda seminari peateemaks on eestikeelse hariduse algus, kõnelevad näituse kuraatorid Lea Kõiv ja Aivar Põldvee, esineb pärimusmuusik Lauri Õunapuu.
Lea Kõivu kuraatorituur „Eesti raamat 500. Reliikviad“ 17.09.2025 | 17.00
Seminar „Raamatu lood. Liivikeelse raamatu lugu“ 27.09.2025 | 13.00

Meie ühe lähima sugulasrahva liivlaste kirjasõna arenemist viie aastasaja vältel tutvustavad liivi keele ja kultuuri uurijad Valt Ernštreit Läti Ülikooli liivi instituudist ja Tuuli Tuisk Tartu Ülikoolist. Liivlaste folklooripärandist inspireeritud laule esitab liivi noorteansambel Nūrka lapst.
Muinsuskaitsepäevad 2025. Niguliste: säilimine ja säilitamine 12.09.2025 | 17.00
Seminar „Raamatu lood. Priius ja ärkamine“ 11.10.2025 | 13.00

Seminarisarja „Raamatu lood“ viimasel seminaril kõnelevad eestlaste ärkamisajast ajaloolane Mart Laar ning kirjanik ja kirjandusteadlane Jaan Undusk.

Muuseumitunnis rändame läbi sajandite ja saame teada, miks on eestlasi nimetatud raamaturahvaks.
Rahvas algab raamatust 25.04.2025 – 26.10.2025

Tunni eesmärk on suunata õpilaste tähelepanu raamatule kui ajalooallikale, mille abil saame mõista Eesti ajalugu ja kultuuri.

Tunni eesmärk on aidata õpilasel määratleda ja mõista eri ajastuid Eesti ajaloos, tuginedes kirjalikele allikatele – nende kujunemisloole ja sisule.

Avastame koos Niguliste muuseumi ja selle varjatud paiku, kuuleme lugusid hoone kirevast minevikust ning uurime kunsti mänguliselt

Õpilased kehastuvad keskaja linnakodanikeks, uurivad kirikukunsti ja selle sümboolikat ning saavad mänguliselt tervikliku pildi tollasest elust ja maailmapildist.
Seotud sündmused
Eesti raamat 500. Reliikviad 25.04.2025 – 26.10.2025

2025. aastal tähistatakse Eestis ja Lätis emakeelse raamatu 500 aasta juubelit. Näitus toob vaatajate ette meie kirjasõna ajaloo reliikviad algusaegadest kuni rahvusliku ärkamiseni.
Seminar „Raamatu lood. Hariduse valgus I“ 13.09.2025 | 13.00

‘Seminarisarja „Raamatu lood“ kolmanda seminari peateemaks on eestikeelse hariduse algus, kõnelevad näituse kuraatorid Lea Kõiv ja Aivar Põldvee, esineb pärimusmuusik Lauri Õunapuu.
Lea Kõivu kuraatorituur „Eesti raamat 500. Reliikviad“ 17.09.2025 | 17.00
Seminar „Raamatu lood. Liivikeelse raamatu lugu“ 27.09.2025 | 13.00

Meie ühe lähima sugulasrahva liivlaste kirjasõna arenemist viie aastasaja vältel tutvustavad liivi keele ja kultuuri uurijad Valt Ernštreit Läti Ülikooli liivi instituudist ja Tuuli Tuisk Tartu Ülikoolist. Liivlaste folklooripärandist inspireeritud laule esitab liivi noorteansambel Nūrka lapst.
Muinsuskaitsepäevad 2025. Niguliste: säilimine ja säilitamine 12.09.2025 | 17.00
Seminar „Raamatu lood. Priius ja ärkamine“ 11.10.2025 | 13.00

Seminarisarja „Raamatu lood“ viimasel seminaril kõnelevad eestlaste ärkamisajast ajaloolane Mart Laar ning kirjanik ja kirjandusteadlane Jaan Undusk.

Muuseumitunnis rändame läbi sajandite ja saame teada, miks on eestlasi nimetatud raamaturahvaks.
Rahvas algab raamatust 25.04.2025 – 26.10.2025

Tunni eesmärk on suunata õpilaste tähelepanu raamatule kui ajalooallikale, mille abil saame mõista Eesti ajalugu ja kultuuri.

Tunni eesmärk on aidata õpilasel määratleda ja mõista eri ajastuid Eesti ajaloos, tuginedes kirjalikele allikatele – nende kujunemisloole ja sisule.

Avastame koos Niguliste muuseumi ja selle varjatud paiku, kuuleme lugusid hoone kirevast minevikust ning uurime kunsti mänguliselt

Õpilased kehastuvad keskaja linnakodanikeks, uurivad kirikukunsti ja selle sümboolikat ning saavad mänguliselt tervikliku pildi tollasest elust ja maailmapildist.