Otsing

Rahvas algab raamatust 25.04.2025 – 26.10.2025

Niguliste muuseum
Hind osalejale
6 €
Hind 6 € osaleja. Grupile suurusega kuni 9 inimest hind 60 €. Muuseumitunni eest tasumine arvega või kassas.
Wanradti ja Koelli katekismus, mis on vanim säilinud eestikeelne trükis. Fragmendid. Wittenberg, 1535. Tallinna Linnaarhiiv
II kooliaste
Muuseumitund

Rahvas algab raamatust

Muuseumitund „Rahvas algab raamatust“ näitusel „Eesti raamat 500. Reliikviad“ on mõeldud II kooliastmele ja sobib täiendama 5. klassi ajalookursust. Tunni eesmärk on suunata õpilaste tähelepanu raamatule kui ajalooallikale, mille abil saame mõista Eesti ajalugu ja kultuuri.

Näitusel, mis tähistab esimese eestikeelse raamatu 500. aastapäeva, tutvume kirjasõna ajaloo reliikviatega algusaegadest kuni rahvusliku ärkamiseni. Muuseumitunnis uurime haruldasi trükiseid, käsitleme kirja- ja lugemisoskuse levikut ning esimesi raskusi teel üldise lugemisoskuseni. Paneme end ka proovile vanade kirjareeglite järgi kirjutatud tekstide lugemisel ja tõlgendamisel. Tunni lõpetab loovtöö, mille käigus õpilased saavad luua paralleele näitusel nähtu ja tänapäeva vahel, kujundades enda versiooni õppematerjali kaanetegelasest.
Muuseumitund lõimib ajalugu ja eesti keelt.

Märksõnad: kirjalikud allikad, rahva ajalugu, kirjapilt, keelereeglid, kroonika, aabits, kaanekukk 

Tunni läbimisel õpilane:

  • vaatleb Eesti ajaloo perioode läbi eestikeelse raamatu kujunemise loo;
  • tunneb varasemaid eestikeelseid tekste ja on proovinud mõnda neist lugeda;
  • uurib, milliseid väljakutseid võis lugema õppimise kohustus kaasa tuua;
  • kirjeldab, kuidas ja miks on eesti keel aja jooksul muutunud;
  • loob enda ettekujutuse tänapäevase aabitsa kujunditest ja põhjendab valikut.

Muuseumitund toetab põhikooli riikliku õppekava üldpädevusi, aidates

  • tajuda ja väärtustada oma seotust teiste inimestega, loodusega, oma ja teiste maade ja rahvaste kultuuripärandiga;
  • ennast selgelt ja asjakohaselt väljendada, arvestades olukordi ja suhtluspartnereid, ning oma seisukohti esitada ja põhjendada.

Ideid eel- ja järeltegevusteks

Enne muuseumitundi

Ettevalmistav vestlus õpilastega. Arutlege või joonistage teemal: Kas lugemine on raske? Mida sulle meeldib lugeda? Mis oli sinu esimene raamat, mida sa mäletad? Kes seda sulle luges? Kuidas tundsid end, kui said esimest korda ise lugeda?

Ühine arutelu teemal “Kuidas sünnib raamat?”. Mis on selleks vajalik? Kes on protsessiga seotud? Seejuures arutada, mis võis selles protsessis erinev olla 400-500 aastat tagasi.

Pärast muuseumitundi

Järelmõtisklus “Kes said lugeda?”. Õpilane kujutleb, et ta on talulaps 300 aastat tagasi – kas ta saab kooli minna? Selle ettekujutuse põhjal seletab kaaslasele, miks ta tahaks (või ei tahaks) lugema õppida.

Õpilased meenutavad-uurivad, millal tekkisid esimesed eestikeelsed raamatud, piiblitõlked, koolid, aabitsad. Koostatakse visuaalne ajajoon.

Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti keeles.