Kahe tiivapaariga retaabel on pühendatud Neitsi Maarjale, keda on kujutatud selle kõigis kolmes positsioonis. Altariretaabel on omistatud anonüümsele Brugge Püha Lucia legendi meistrile.
Suletud altariretaabli tiibadel näeb Maarja kuulutuse stseeni, mis on teostatud grisaille tehnikas ehk halltoonides. Vasakul tiival seisab liiliaoksa käes hoidev peaingel Gaabriel, paremal Neitsi Maarja avatud raamatuga.
Galerii
Retaabli teises asendis on neljal tahvlil järgmised figuurid: paljastatud rinnaga Neitsi Maarja koos palvetavate donaatoritega, oma rinnahaavale osutav Kristus koos kahe ingliga, kes hoiavad tema martüüriumiriistu, troonil istuv Jumal-isa riigiõuna ja valitsuskepiga ning Ristija Johannes koos donaatoritega. Tegemist on topelteestkoste ehk astmelise päästmise ideega. Neitsi Maarja kostab inimeste eest, paljastades rinna, millega ta oma poega toitis, ning Kristus pöördub Jumal-isa poole, osutades oma haavadele. Neitsi Maarja ja Ristija Johannese jalge ees põlvitab kolmkümmend meest, kes tõenäoliselt on Mustpeade vennaskonna ja Suurgildi liikmed. Mõlema grupi esiplaanil kujutatud mehe puhul võib tegu olla altarieestseisjate portreega.
Galerii
Avatud positsioonis on kesktahvlil uhke baldahhiini all troonimas Neitsi Maarja Kristuslapsega. Tema kõrval seisavad Püha Jüri ja Püha Viktor. Vasakul tiival näeb Assisi Franciscust ning paremal Nivelles’i Gertrudi. Pühakuid on kujutatud luksuslikus miljöös: figuuride taustaks on granaatõunamustriline kangas, pühakute selja taga aga rikkaliku taimornamendiga istmekatted, Neitsi Maarja jalge ees lebaval türgi vaibal seisab vaas liilia ja iirise, Maarja puhtuse ja kuninglikkuse sümbolitega.
Retaabel telliti Tallinna dominiiklaste kloostrikirikus asunud Mustpeade vennaskonna Neitsi Maarja altarile. Teos jõudis Tallinnasse 1493. aastal ning selle transpordikulud maksid Suurgild ja Mustpeade vennaskond. 1524. aastal viidi retaabel pildirüüste eest varju Mustpeade vennaskonna majja, kus see asus kuni 1943. aastani.
Galerii
Teosega saab tutvuda ka Eesti Kunstimuuseumi digikogus ja MUISis.